Openheid begint van binnenuit

Provincie Utrecht
De interne campagne ‘Utrecht werkt ZO!’ brengt de complexe Woo-wet tot leven binnen de provincie Utrecht.

Services

visual branding

De Wet open overheid (Woo) vervangt de oude Wob en vraagt om een open manier van werken binnen de Provincie Utrecht. Maar hoe maak je een complexe wet begrijpelijk en aantrekkelijk? Wij ontwikkelde een interne mini-campagne en een bijpassende identiteit die volledig aansluit bij de huisstijl van de Provincie Utrecht.

De campagne, “Utrecht werkt ZO!”, draait om het idee van Zorgvuldig en Open werken. Het symbool van deze campagne is de opvallende ‘Red Box’. Geïnspireerd door de mysterieuze ‘black box’, roept deze rode box nieuwsgierigheid op. Door de rode kleur, die aansluit bij de huisstijl van de Provincie Utrecht, valt de box direct op en maakt het de Woo visueel toegankelijk en herkenbaar voor medewerkers.

Met de Red Box brengen we de Woo dichtbij en maken we het menselijk. We gebruiken uitsneden van mensen die de vragen en zorgen van collega’s belichamen, zodat de boodschap laagdrempelig en persoonlijk blijft. Dit zorgt ervoor dat de campagne in lijn is met de open, toegankelijke en professionele uitstraling die de Provincie Utrecht voorstaat.


Het doel is simpel: medewerkers informeren over de Woo en hen inspireren om stappen te zetten naar een transparantere, zorgvuldige manier van werken. Want Utrecht werkt ZO, en dat doen we samen, met de kracht van de huisstijl die ons verbindt.

Ander werk