Herkenbaarheid is cruciaal als het gaat om overheidscommunicatie. Daarom hanteert de gemeente Amsterdam een uitgebreide visuele huisstijl met kleurenpallet en eigen iconen en illustratiestijl. Die kaders zijn fijn maar hoe voorkom je dat alle communicatie op elkaar gaat lijken? Door binnen de kaders telkens te zoeken naar een eigen, herkenbare vormstijl.
Fietsparkeren
Een vormstijl die een brug slaat tussen de huisstijl van gemeente Amsterdam en de fietsparkeerborden van Mijksenaar.
De vormstijl werd geïntroduceerd in een publiekscampagne en daarna doorontwikkeld voor alle communicatie over fietsparkeren. Van flyers tot fietshangers en van straatactivaties tot signing in de fietsstallingen.
Participatie
Alle communicatie over burgerparticipatie kreeg een eigen vormstijl. Het concept is gebaseerd op de letter P. Deze is gedeconstrueerd om het thema werken met en leren over participatie te verbeelden. Zo laten we zien dat participatie een proces is waaraan kan worden gebouwd.
Brasapark
Het Brasapark is een langgerekt park in Amsterdam Zuidoost dat op je wacht als de uitgestrekte armen van een innige omhelzing: een brasa. Voor de feestelijke opening van het Brasapark werd het festival WKND Brasapark georganiseerd.
Ons werd gevraagd hiervoor de visuele identiteit te ontwikkelen. Geheel naar het karakter en de doeleinden van het park maakten we een vrolijk en speels ontwerp. Met een stevige knipoog naar de opdrachtgever gemeente Amsterdam door gebruik te maken van de kleuren uit het Amsterdam pallet.
We creëerden een website en een campagne. En maakten het WKND Brasapark festival zichtbaar op straat en op de socials en promootten het festival onder omwonenden en ondernemers. Concept, ontwerp én productie; we deden het allemaal zelf.
De Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is complex en heeft een grote impact op het ambtenarenapparaat. Het is dus zaak iedereen hier zo duidelijk mogelijk over te informeren.
De vormstijl die wij hiervoor ontwikkelden is geïnspireerd op de fysieke leefomgeving van de gemeente Amsterdam. Aan de hand van iconen, infographics en animaties wordt iedereen die met de Omgevingswet gaat werken meegenomen in de nieuwe manier van werken.